Om Azote​

Azote är en kommunikationsbyrå med djupa rötter i vetenskapen, och vi strävar efter att påskynda omställningen mot en hållbar framtid. Med vår tagline, Share Knowledge – Inspire Change, arbetar vi för att överbrygga gapet mellan forskning och samhället och göra vetenskap användbar och tillgänglig för alla som behöver den. 

Vi är ingen vanlig kommunikationsbyrå


Vårt arbete kretsar kring två centrala delar: 

  1. Att föra ut forskningsbaserad kunskap till samhällets viktigaste målgrupper – vi hjälper forskare att nå ut till beslutsfattare inom politik och näringsliv för att de ska kunna göra informerade och hållbara val. 

  2. Att omsätta vetenskap i affärsnytta för företag – genom att stödja företag i att integrera hållbarhet i sin verksamhet gör vi det möjligt för dem att skapa positiv påverkan samtidigt som de stärker sin konkurrenskraft. 

 

På Azote tror vi att inspirerande och relevant kommunikation har kraften att förändra världen. 

Azotes historia

Azotes grundare, Jerker Lokrantz och Robert Kautsky, möttes i ett gemensamt intresse för fotografi och bildens förmåga att förmedla större budskap. På en fotoresa i Västafrika började en idé gro om att dela med sig av bilder som speglar interaktionen mellan människa, natur och samhället. En sensommarnatt vid en eldstad i Mali bestämde de sig för att starta ett företag, och namnet Azote var det första som dök upp när Robert öppnade sitt franska lexikon. Azote betyder kväve och utgör 78% av jordens atmosfär – det vill säga den atmosfär som är förutsättningen för allt liv.  

Sedan dess har världen förändrats och vi befinner oss mitt i ett stort och komplext samhällsskifte. Azote är nu en fullservicebyrå som hjälper forskare, lärosäten, civilsamhälle och företag att bli en del av den omställningen som är nödvändig för att inte äventyra kommande generationers möjligheter att tillgodose sina behov.