Stiftelsen Race for the Baltic drev projektet Baltic Fish som gick ut på att få fler människor att äta mer av fiskarterna braxen och id. Genom att göra det skapas nya arbetstillfällen och man bidrar även till en bättre havsmiljö.
Östersjön är ordentligt övergödd, vilket innebär att vissa fiskarter inte alls trivs medan andra stormtrivs. Det senare gäller för fiskarterna braxen och id. Glädjande nog är dessa fiskar riktigt duktiga på att binda den överproduktion av näring som finns i havet.
Med denna insikt syftade projektet Baltic Fish till att öka fisket av braxen och id för att på så sätt balansera ekosystemet – och minska övergödningen. Projektet valde att börja med att återintroducera fiskprodukter av dessa arter i offentliga kök runt om i Sverige. För att göra detta möjligt tog de hjälp av Azote.
Vi tog fram ett lättillgängligt och tydligt budskap och ansvarade för konceptutveckling och projektets kommunikationsstrategi. Detta resulterade i en webbsida och grafisk profil för att förstärka och förmedla projektets budskap.
Ett tydligt mål för projektet var att skapa en efterfrågan på braxen och id varför vi skapande en kampanj för att möta försäljningsmålet där allt material självklart var förankrat i aktuell marin forskning.
Vi hjälper forskare att kommunicera sina forskningsresultat till beslutsfattare, företag och samhälle.
Vi hjälper företag att omvandla den senaste forskningen till affärsnytta på resan mot en hållbar affär.
Vi hjälper civilsamhället att växla upp sin kommunikation för ökad impact.
Share Knowledge
– Inspire Change
Azote är en kommunikationsbyrå som omvandlar forskning till kraftfulla budskap med verklig påverkan.
Vi tror på kommunikation som drivkraft för hållbar omställning och långsiktig förändring.
Azote AB
Sveavägen 118
113 50 Stockholm
08-570 198 01
[email protected]
LinkedIn
Instagram
© 2024 – Azote | Kakor och sekretesspolicy